keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Long weekend in Bangkok

Pitkä viikonloppu Bangkokiin ja rakkaan ystävän kohtaaminen

PERJANTAI 22.2

Käytiin siis pitkällä viikonloppu reissulla Bangkokissa. Lähtö oli Hong Kongin lentokentältä aamulla 9.45. Hallseilla heräiltiin 05.00 ja matkaan lähdettiin 06.00 jälkeen. Mentiin lentokenttäbussilla, joka lähtee tästä hallsien vieressä olevalta pysäkiltä. Aikaa meni bussissa matkustamiseen reilu tunnin verran, ja bussikuski otti siitä 33HKD:tä. Ei paha. Lentokentällä vaihdettiin rahaa ja syötiin pieni aamupala starbuckissa. Oli melkoisen väsynyt kun ei tullut juuri edellisyönä nukuttua kun jännitti matkakin niin paljon. Ylläri :) Lentomatka sujui hyvin, nukuttiin oikeastaan, matka kesti vain 2,5tuntia, ja saatiin aamupala ja onnen keksit myös koneessa.

Kohta noustaan koneeseen, mä lähdin niiiiiiiiiiiin lomalle!

?! :D Joo, pitäiskö se kuitenkin käydä täällä kampaajalla?

Bangkokissa, vihdoin. Lentokentältä tultiin taksilla hotellille, jossa meitä kyllä vähän huijattiin. Maksettiin todella ylihintaa taksikuskille. Taksi ei tosin ollu ihan perustaksi, vaan sellainen musta uusi tila-auto. Kyllä sillä kelpasi matkustaa. :) Hotellille päästyämme kirjauduimme sisään ja käväytiin tsekkaa huone. Huone oli ylläri 9.kerroksessa, ihan niinkuin "kotona" Hong Kongissakin. Saapumispäivä meni aika rauhallisesti. Bangkokissa oltiin siis jo klo 14.00. Ensimmäinen päivä meni ihmetellessä ja etsittiin ruokapaikka. Käytiin läpi hotellin lähellä olevia pieniä vaatekojuja ja löysinkin jo ensimmäisenä päivänä kivan kesämekon. :) Illalla suihkun kautta hotellin ravintolaan syömään ja nauttimaan pienet huurteiset Lobby Baariin. Oli sen jälkeen aika valmis menemään nukkumaan raskaan ja pitkän päivän jälkeen.

Ensimmäinen reaktio saapuessa Bangkokiin oli "täällähän on isommat saaste pilvet kuin Hong Kongissa". Kyllä, mutta oli ihana kun oli niin lämmin. Ja kyllä se aurinko paistoi niiden saastepilvien takaanta. :)

LAUANTAI 23.2

Aamu alkoi tottakai hyvällä aamupalalla, jota on muuten kaivannut ja pitkään! Söin Bangkokissa enemmän kurkkua kuin koko aikana Hong Kongissa :D Aamupala oli siis tosi hyvä. Leipää, tomaattia, kurkkua, voita, muroja, jugurttia, kahvia, mehua, kananmunaa.. Saattaa kuullostaa teille suomessa oleville aika perussetiltä, mutta viettäkää Hong Kongissa kuukausi ensin :D Kyllä voi ihminen tulla iloiseksi noinkin pienestä asiasta, ja kyllä osaa arvostaa sitä aamupalaa nykyään !! Ensimmäisenä aamuna tulikin pieni ahneus ja kasasin vaikka kuinka paljon lautasella ruokaa, aika ei riittänyt niitä kaikkia syömään :D

Lähdettiin sitten aamupalan jälkeen etsimään Lumphini Park, koska meillä ei ollut nettiä (ei ollut ilmaista Wi-Fiä missään), eikä oltu kauheasti perehdytti Bangkokiin etukäteen, reissu oli aika suunnistusta :D, mutta sehän se on parasta. Matkaa puistoon oli muutama kilometri joka taittui mukavasti auringon paisteessa.

Kyllä tuo lämpö ja aurinko on vaan hyväksi. Jopa iholle! Meno matkalla tein jo toisen ostoksen ja hommasin uudet kengät. Ei muuten paina tai hierrä :D

Lumpihin Park. Pieni "lammikko" jonka ympäri pääsi kävelemään. Rauhassa mentiin ja ihmeltiin maisemia

Puisto vartia otti aika lungisti. Mikäpä se siinä istuskella.

Tämmöisiä liskoja oli siellä puistossa, ei uskaltanut silmiä kiinni laittaa kun istahdettiin hetkeksi nurtsille nauttimaan paisteesta.

Takaisin tulomatka taittui mukavasti TukTukilla :) Ps. tässäkin meitä vähän huijattiin kun hypättiin vaan kyytiin eikä sen enempää hinnasta sovittu etukäteen. Taidettiin maksaa sitten vähän ylihintaa kun oltiin takaisin Hotellilla. :D No sitä sattuu ja ensikerran muistaa.

Puisto kierroksen jälkeen tultiin takaisin hotellille. Hotelli oli siis First Hotel. Voin suositella sitä kaikille, rauhallinen hotelli ja hyvällä sijainnilla. Kojuja aika paljon hotellin ympärillä sekä ei pitkä matka isompiinkaan ostoskeskuksiin. Hotellin henkilökunta oli ystävällistä, ja huoneet siistejä ja isot (Verrattuna tähän Hallsien pieneen koiran koppiin. Hotellissa sängyt oli 120cm leveitä ja PEHMEET :D ja se oli muuten luksusta!! )

Hetken aikaan lilluttiin altailla. Aloin silmä kovana tuijottamaan tuonne ovelle josko Markus ja Laura jo tulisivat. Olin jättänyt niille hotellin aulaan pienen viestin jossa kerroin huoneemme nron. Ei oltu sovittu siis mtn aikaa milloin tapaamme.

Sitten se koitti, oltiin tuolla tiskillä juuri tilaamassa ruokaa, kun sivusilmällä huomasin hissin oven avautuvan. Ja siellähän ne oli, Laura ja Markus vihdoinkin. Riemun kiljauksin juoksin hissille ja hyppäsin Lauran kaulaan! <3 Siinä sitten oli ohimenijöillä ihmettelemistä kun naurun ja itkun sekaisin tuntein koitti selvittää kuinka ikävä olikaan ollut! Se tunne oli ihan mahtava!

Siinä sitten kuulumisia vaihettiin ja käytiin hotellin ravintolassa syömässä. Lähdettiin siitä sitten etsimään korkeaa tornia, nimeltä Baiyoke sky.

Löydettiinkin perille, torni oli suht lähellä hotellia. Monien mutkien kautta oltiinkin sitten 84. kerroksessa ihmettelemässä maisemia. Kannattaa käydä jos Bangkokiin on asiaa! Sisäänpääsymaksu oli 300 Bathia johon sisältyi yksi juoma.

Näköalat olivat aika mahtavia, tornin huippu kiersi ympyrää joten nähtiin koko kaupunki

Pimeä tuli aika nopeasti, ja nähtiinkin sitten samalla kertaa näköalat myös iltaisella. Aika upean näköistä kun valot olivat päällä koko kaupungissa.

Niin me vaan sovittiin Lauran kanssa treffit Bangkokiin, ei lähdettykään kiertämään koirien kanssa jyväsjärveä tai harjua :)

Ilta meni aika rauhallisesti, käytiin torni kierroksen jälkeen syömässä ja mentiin hotellille huilaamaan. Kuumuus ja nähtävyyksien ihmettely käy voimille, ja seuraavana aamuna olikin tarkoitus lähteä jokiveneellä temppelille.

SUNNUNTAI 24.2

Jälleen kerran aamu starttasi ajoissa aamupalalla, wohoo. Nyt oli myös papayaa ja tuoretta ananasta! :D Käveltiin hotellilta joen rantaan josta vene nappasi meidät kyytiin. Taisi maksaa 10Bathia per hlö venematka, eli ei juuri mitään. 100 Bathia = noin 2.5€

Ps. taisin polttaa olkapäät ensimmäisenä allaspäivänä. Ja ette usko, minulta varastettiin aurinko rasva. Lauantaina ja lähdettiin syömään alas, jätin rasvan altaille. Takaisin tullessa se oli kadonnut. Kyselin sitä hotellin henkilökunnalta mutta niillä ei ollut tietoa asiasta. Myöhemmin ystävällinen hotellin asukas vanha mies kertoi että oli nähnyt kun vanhempi pariskunta olivat napanneet rasvan omaan laukkuun. Kuinka törkeää, varastaa aurinkorasva! Onneksi Lauralla ja Markuksella oli rasvaa mukana.

Venematkan päätteeksi eräs ystävällinen mies henkilö tiesi kertoa että temppeli aukeaa sunnuntaina vasta klo 14. Neuvoi ottamaan meitä TukTukin jolla voitaisiin kiertää sen aikaa muita nähtävyyksiä. Big Buddha, Black Buddha jne ja ainoastaa 20 Bathilla per TukTuk. No siitä sitten lähdettiin matkaan. Peräkkäin kahdella TukTukilla ympäri bangkokia!

Ensimmäinen etappi oli Big Buddha, Se oli aika nopea kierros. TukTukit odottivat meitä tienlaidassa sen aikaa että käytiin katsomassa nähtävyys.

Temppeleihin ei saanut mennä kengät jalassa, olisihan se ollut aika harmi jos nuo minun 100 Bathin kengät olisi varastettu!

Sitten lähdettiinkin kohti Black Buddhaa, siellä oleva "opas" oli aivan tohkeissaan kun mentiin, selitti suu vaahdossa. :)

Mutta en tiedä miksi nimi oli Black Buddha, minusta tuo on aika Green?!

Sitten alettiin neuvottelemaan kuskin kanssa kolmatta paikkaa, he halusivat väkisin meidät viedä johonkin puku kauppaa, vaikka sanoimme aika selvästi ettei Markus nyt osta pukua. No vastauksena oli että käykää edes 5 minuuttia, me voimme viedä. No eipäs sinä kuin matkaan. Käytiin siis pukukaupassa sisällä ja tulimme ulos. Kuskit saavat ilmeisesti enemmän rahaa mitä enemmän he käyttävät turisteja paikoissa.

Palatsille mennessä, meille kerrottiin että "Buddha nukkuu nyt ja palatsi on kiinni, aukeaa tunnin päästä". No ihmisiä silti meni jatkuvast sinne sisälle?! Käytiin siis siinä välissä syömässä paikallisessa pienessä ravintolassa.

Vihdoin kun päästiin Grand Palace temppeli alueelle, olin pukeutunut väärin. Tiesin että polvet ja olkapäät piti olla peitossa, mutta eihän mulla ollu mukana kuin legginsit ja minihame :D Legginsit ei kelvannut vartialle vaikka kuinka yritin niiden puhua. Lainattiin siis Sannan kanssa hameet sieltä. Voin kertoa että oli aika kuuma, kun piti olla pitkähihainen ja vielä tuollainen hame joka ei muuten hengittänyt vähääkään :D

Olipahan kokemus :D

Temppeli kierroksen jälkeen yritettiin saada taksi hotellille takaisin. Ja oli muuten huvittavan näköistä. Ensin kaikilla oli päät ikkunassa, melkein auton sisällä. Kohta katsoivat toisiaan, miettivät hetken ja taas päät ikkunasta sisään. Ei voinut muuta kuin nauraa :D Niin tilanne kuva kuin vaan voi olla :DD Hah

"olen todella pahoillani, mutta suuri palatsi on tänä aamupäivänä suljettu"
Ja siitä se sitten selvisikin että minkä takia meitä yritettiin laittaa kaikkiin muihinkin nähtävyyksiin. :D No eipä haittaa, oli kiva nähdä mahdollisiman paljon, eikä tuosta meille mtn haittaakaan ollut. Päin vastoin, saatiin paljon hyviä kuvia ja videomateriaalia TukTukilla ajelusta ympäri Bangkokia, ja seura oli mitä parasta!!

"Älä siis koskaan ikinä, missään tapauksessa usko että suuri palatsi olisi kiinni jostain yllättävästä syystä"

Sunnuntaina alkoholia myytiin 11.00-14.00 ja 17.00-24.00 välillä. Oliko se sunnuntai vai oliko siinä jokin muu juttu?

Temppeli kierroksen jälkeen mentiin syömään, syötiin Lauran kanssa japanilaista ja Markus ja Sanna testasivat KFC:n. Jälkkäriksi Lauran kanssa haettiin "rotit" Kova lettu, jossa sisällä oli banaania, jotain raastetta ja suklaakastiketta. Roteja saa myös suolaisena.

Markus ja Sanna jatkoivat matkaa epäonnistuneen KFC:n jälkeen Mäkkäriin. Rotin jälkeen menin itsekkin hakemaan Mäkkäristä kahvia, mutta käännyin aika nopeasti ympäri kun huomasin pienen hiiren juoksentelevat mäkkärin pöydillä keittiöön. :D Sai kahvi odottaa.

Siitä sitten jatkui illan vietto Lauran ja Markuksen huoneessa. Popitettiin siellä ja ja vaihdettiin vielä kuulumisia. Hirveesti oli kaikkea kerrottavaa, Markus ja Laura oli siis tullut thaimaahan jo kaksi vk aiemmin ja olivat käyneet Koh sametilla ja pattayalla.

Lähdettiin etsimään kyseinen yökerho, ja oltiin jo hississä menossa ylös kunnes nainen pysäytti. Miehille pitkät housut. Eli käännyttiin takaisin ja etsittiin "salabaari"

Shock 39

Salabaarissa musiikki soi todella kovaa, ja sisäänpääsy oli sinne 300 Bathia, johon sisältyi yksi juoma. Käytiin pyörähtämässä ja lähdettiin pois. Ei kuullut omia ajatuksiakaan. Tosin kyllä me käytiin myös näyttäytymässä tanssilattialla tottakai :D

Kyllähän me sinne sitten löydettiin. "jokainen taksi kuski tietää minne viedä".

Oli ehkä mielenkiintoisin kotimatka ikinä. Koirat vaikuttavat todella kilteille päivällä, mutta kun pimeä tulee ja hieman viileämpää, ne heräävät henkiin kuin sudet :D Meinattiin mennä ylikulkusillan kautta toisella puolella mutta sillan oli vallannut koiralauma. Koirat haukkuivat ja alkoivat lähestymään meitä, mutta onneksi tuli joku paikallinen mukava mies joka hätisti koirat pois ja päästiin jatkamaan matkaa. Mutta olihan se aika outoa :D

Kotimatkaan kuului myös paljon naurua ja "hyviä" vitsejä. Niinkun tuossa seurassa voikin hyvin olettaa.

MAANANTAI 25.2.

Tarvitseeko sitä edes sanoa millä päivä alkoi? AAMUPALALLA! Ja sitten jatkui altailla lilluttamisella.

Meillä kaikilla oli niin mukavaa, temppuja ja muuta kivaa :D

"kaikkien pitää nyt nostaa varpaat pinnalle"

E+S :"miten tossa reinalla voi noin pysyä?"
M : "ne on hyvät vatsa- ja pohjelihakset"
:DDDDD

Dinz Dinz

Otettiin myös sukelluskisat. Allas oli noin 20metriä pitkä ja VOITIN! sukelsin koko altaan mitan. Piti ottaa sitten revanssi koska epäiltiin rehellisyyttäni, mutta teille tiedoksi niin Laura kuvasi kisa, ja olin täysin rehellinen. Seuraavalla kerralla Markus voittikin sitten metrillä, sukellettiin muutama metri vielä takaisinkin päin. :) Hyvä on keuhkot siis!

Altailla lillumisen jälkeen oli aika lähteä tuhlaamaan loput Bathit lompakon pohjalta. Lähdettiin kohti MBK:n ostoskeskusta. Se oli aivan valtava, saatiinn kartta sinne kun mentiin sisälle :D Ja olihan siellä sitten vaikka ja mitä.

OHO, tai Vartija

Nää oli ihan lempparit, näillä tuli Petrin kanssa lapsena leikittyä niiiiiiin paljon :D Nämä olivat siis erään kahvilan edustalla, somistuksena.

Kuka tuota pianoa soittaa?!

Toiset rukoilivat kuin toiset shoppailivat

Ja joskus se vieläkin lapsettaa :D Mutta sehän on vain hyvä asia!

:D Ketä me ollaan, mistä me tullaan, mihin me ollaan menossa?!

Bangkok oli kaiken kaikkiaan kiva kaupunki. Vaikkakin oli melko saastainen ja likainen. Roskia paljon joka puolella. Päivisin melko turvallinen liikkua mutta iltaan kohti kokoaika pelokkaampi. Yö ja päivä ovat siellä ihan toisenlaisia, ja tuntuu kuin yöllä olisi jossain toisessa kaupungissa. Nähtävää sinne jäi ja olisi voinut olla vielä pari pv, mutta onpa syy lähteä joskus uudestaankin :D

Siinä oli minun shoppailut. Kaksi mekkoa, pussukka, lipokkaat, peili, napakoru, magneetti, D&G shortsit ( :D ) ballerinat, toiset lipokkaat, bikinit, kaksi huivia, toinen pussikka ja kynsilakat.

Niin ja Bangkokissa on myös melko pieniä kokoja, kokeilin myös yhtiä toisia shortseja, sellaisia ranta shortseja. Olen siis ehkä kokoa S. Ensin otin koon M, se oli aika napakka, sitten otin L. Halusin kokeilla niitä ja hyppäsin kojun sisään ja pujotin hameen alta jalkaan. Matkakumppanit sai hyvät naurut, mutta sitten. Myyjä huuti että "on täällä myös koko XL" Hetken aikaan suuni loksahti auki kun mietin mitä ihmettä "XL?!" Sitten koko konkkaronkka purskahti hillittömään nauruun. Myyjä taisi loukkaantua, heitin shortsit sivuun ja jatkettiin matkaa :D

Lämmintä riitti koko reissun ja ruokakin oli hyvää. :) Roteja suosittelen ehdottomasti maistamaan! Bangkokissa oli myös halpaa, ja täytyy osata tinkiä. :)

Tiistaina sitten lähdettiin takaisin Hong Kongiin. Aamulla lähdettiin junalla lentokentälle 11.00 aikaan ja siitä sitten kohti Hong Kongia. Hallseilla oltiin illalla 20.00 aikaan.

Koko reissu oli todella onnistunut. Kaikki sujui hyvin. Kiitos Teille kanssa matkustajille Lauralle, Markukselle ja Sannalle!

Siitä tulikin taas aikamoinen kertomus. Nyt sitten taas paluu arkeen ja koulutehtävien pariin! Illalla on mentävä vielä koululle viideksi, ja viikonloppu yrittää pyhittää koulutehtäville.

Hauskaa loppuviikkoa kaikille!

Ps. Toivakan kortti on tullut perille, kiitos siitä! Oli mieluinen yllätys!!