keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Hi everybody!

Noniin, täällä sitä ollaan. Kolmas kokonainen päivä. Huikeeta. Vieläkin on vähän alkujärkytys päällä, moni sanoo että se häviää sitten ensimmäisen viikon jälkeen. Katsotaan kui meikäläiselle käy!

Kaikkihan alkoi sunnuntaina puolenpäivän aikaan kun starttasimme Jyväskylästä kohti helsinki-vantaata. Haikea olo oli koko aamun ja edellinen yö meni pyöriessä ja uneksiessa matkatavaroista. Tukijoukot mukana lähdimme suuntaamaan kohti helsinkiä.

Siellä sitä sitten oltiin, lentokentällä. Haikeus vaan paheni koko ajan. Mutta loppujen lopuksi jatkuva kyynelten valuminen muuttui nauruksi. Hetken aikaan istuttiin lentokentällä ja sitten olikin hyvästien paikka. Lähdimme kohti turvatarkastusta kun tukijoukot jäi vilkuttamaan aidan toiselle puolelle. Huhhu, onneksi tajusin olla laittamatta ripsiväriä! No nähdään sitten 4 kuukauden päästä rakkaat! <3 Kiitos että olitte mukana!

Lensimme siis Istanbulin kautta. Lento oli suomesta lähtiessä hiukan myöhässä joten Istanbulissa odotusaika oli vain pari tuntia. Nekin tunnit meni nopeasti kun etsittiin oikea portti, haettiin juotavaa, käytiin vessassa. Niin ja heitettiin pitkäthousut farkkujen alta pois, VIHDOIN! Turkissa oli lämmintä noin +10 - +15 astetta.

Turkista lähdettiin yhden maissa sitten kohti Hong Kongia. Turkish airlines lentoyhtiö kyllä yllätti positiivisesti. Paljon oli elokuvia ja sarjoja joita pystyi katsomaan. Siinä jo vähän harjaantui tuo kielitaito :) Aamulla henkilökunta herätti noin seitsemän aikaan (teidän aikaan) aamupalalla. Pieni vinkki pitkälle lennolle lähtiälle, muista tsekata lentotyyny, että ilma kestää varmasti. Miulla lentotyynyssä oli reikä ja siitä syystä niskat kipeänä su-ma yöstä. Lento oli ajoissa ja olimme Hong Kongissa 10 aikaan. Eli paikallista aikaa noin kello 16.

Oli muuten pikkuisen isompi lentokenttä kuin helsinki-vantaa. Kerroksia ja liukuportaita jokapuolella ja metrolla mentiin hakemaan matkatavaroita. Aika suu auki siinä sai pyöriä ja ihmetellä. Täytettiin MAAHANMUUTTO lomake, ja nyt sitä ollaan virallisesti sitten niitä maahanmuuttajia. Meillä kävi tuuri, kun kaverimme suomesta on nyt tekemässä täällä työharjoittelua, Jarkko tuli vastaan meitä lentokentälle, auttoi hommaamaan puhelinliittymät sekä octopus kortin (ladattiin rahaa sinne kortille ja sitten sillä pystyy maksamaan metrot, kaupoissa, asuntolan ruokalassa jne. ei tarvia kuljettaa rahaa välttämättä mukana)

Junalla lähdettiin sitten lentokentältä kohti asuntoloita. Matkalla suu auki jälleen ihmeteltiin maisemia ja kyllä vain, täällä näkyy sininen taivas ja oli siellä täällä myös vähän vihreää. Ja ainiin, lämmintä oli ensimmäisenä päivänä vain +23 astetta  :p  Asuntolassa on 22 kerrosta, ja meidän kerros on 9. Ihmisiä asuntolassa on noin 2000 ja vaihtareita niistä 300-400 hlöä. Asuntola oli pieni järkytys, sitä ei oltu siivottu. Eikä ollut peittoa tai tyynyä. Jääkaapista oli valunut vedet lattialle ja lattia oli ihan kurassa, vessa oli myös mielenkiintoisen näköinen. Eikun siis taksilla kohti IKEAA!! :) Mukaan lähti sieltä peitto, tyyny, muutamama pyyheliina, matto ja lopuksi syötiin LIHAPULLAT! Heh. Ostoskeskus jossa ikea oli, oli myös aivan huikean iso. Liukuportaat sinne oli kolmesti sen kokoiset kuin Jyväskylän sokoksella. Sänky jossa nukutaan on noin 25cm korkea, jossa on kuminen ohkainen patja päällä. Meinattiin ostaa petarit myös mutta tultiin siihen tulokseen että tekeepähän selälle hyvää nukkua välillä vähän kovemmalla patjalla :)

Huoneessa on siis kaksi sänkyä, molemmille pöydät ja vaatekaapit. Neliöitä yhteensä noin 15. toisella puolella pelikuvana samanlainen ja nämä huoneet yhdistää yhteinen suihku ja vessa tila. Tutustuttiin ekana iltana jo naapureihin. Toinen tyttö on myös suomesta, ja toinen Australiasta. Mukavia naapureita saatiin, onneksi! :)

Ensimmäinen ilta meni tavaroita purkaessa sekä "hengissä ollaan" viestien lähettelyssä. Pitihän sitä myös vähän skypettää ;)

Seuraavana päivänä oli vaihtareille orientaatio kampuksella. Ensin syötiin aamupala asuntolan ruokalassa, varsin mielenkiintoinen. Riisiä, katkarapuja ja sieniä. Ruoka oli aika suolaista mutta kyllä sillä nälkä lähti. Tämä ateria taisi maksaa 3e johon kuului myös cappucino. Kampukselle kävelee noin 15minuutissa ja melkein koko matka on tunnelissä kävelemistä. Kampus on ISO! ylläri sinäänsä. Kaksi tuntia kuunneltiin eri ihmisten tervetulo puheita ja kyllä siinä oli aivot koetuksella kun piti keskittyä ihan oikeasti kuuntelemaan mitä siellä edessä puhuttiin. Suomalaisia täällä on yhteensä 17 henkilöä. Suomi on asukaslukuun nähden isoin vaihtariporukka. Meidän piti myös täyttää siellä psykologinen testi. Hakkaako sydän? Täriseekö kädet? Tuntuuko ettei mikään onnistu? jne. Mitäs jos niihin olisi vastannut "samaa mieltä" olisivatko lähettäneet takaisin suomeen? Sillä minullahan tärisi kädet sekä sydän hakkasi. Tosin siitä että olin niin innoissani tästä kaikesta!!

Lopuksi oli kampusalueen esittely, paikallinen poika otti pienen ryhmän mukaansa ja lähdettiin kiertämään koulua. Vielä on pieni kynnys puhua englantia, mutta päivä päivältä sen huomaa että ei ne muutkaan sitä täydellisesti puhu ja uskaltaa avata myös oman suunsa. Opinpahan alkuun kuuntelemaan ihmisiä enkä suuna päänä hyökkää höpötyksilläni :D Tästä se lähtee, pikkuhiljaa. :)

Illalla lähdettiin Suomi porukalla ulos. Mentiin tuonne Hong Kong saaren puolelle, metrolla. Matka kesti noin puolisen tuntia asuntolasta. Ei ollut baari ihan niin kulman takana kuin koto suomessa :) Mentiin baarikadulle kiertämään ja käytiin syömässä jossain ravintolassa, jonka nimeä en muista. Sinne mentiin ohkaista käytävää pitkin ja rappuset ylös, ihankuin olisi kävellyt ravintolan keittiön läpi. Söin siellä nuudelikeiton jossa oli lihaa. Ihan hyvää oli sekin, ja tosi täyttävää. En jaksanut syödä sitä kaikkea. Eihän ne ruoat toki vertoja vedä kaalilaatikolle ;) Ruoalle taisi tulla hintaa 7e johon sisältyi myös Coca cola.

Sitten mentiin lähi kioskille 7-elevenille ja ostettiin pari juomaa. Pieni viinipullo kioskista maksoi 2euroa Nautittiin niitä siinä kadulla ja käytiin kahdessa paikassa vähän tanssimassa. Toinen oli China Bar. Musiikki soi ko. ravintolassa todella kovaa ja valot välkkyivät. Ihmisiä oli niin paljon että kokoajan osui olkapää johonkin toiseen. Hauska ilta, kiitos suomi porukalle siitä! :)

Nyt sitten starttaa se kolmas päivä. Koulua on seuraavan kerran perjantaina ja ihan oikea koulu alkaa maanantaina. Perjantaina selviää lukujärjestyskin vihdoin ja viimein. Tänään lähdetään maksamaan vuokraa sekä pieni lukukausi maksu. Ostamaan ripsiväriä ja kesävaatteita. Pääsee siis shoppailemaan ;)

Koti-ikävää ei ole vielä ehtinyt tulemaan, ja ihan hyvä, onhan nyt kuitenkin vasta kolmas päivä! Luulen että aika menee täällä todella nopeasti ja en malta odottaa että pääsen kokemaan kaiken mitä täällä voikaan kokea! Uskon että tämä on todella upea kokemus ja upeaa aikaa!